Wednesday, January 6

ttmy ပူးေတ

ၿပီးခဲ႔တဲ႔ ႏိုဝင္ဘာ ၊ဒီဇင္ဘာ ေတာက္ေလွ်ာက္ ဘေလာ့ေရးဖို႔ကို လူကမလွည့္ႏိုင္ဘူး။ ပူးေတတို႔ company က အလုပ္ၾကမ္းဝန္ထမ္း (general workers)ပဲ မ်ားတာပါ။ ရံုးထိုင္တဲ႔လူ သိပ္မရွိဘူးေလ။ ရံုးထိုင္တာဆိုလို႔ ပူးေတအပါဝင္ မိန္းကေလး ၃ ေယာက္ရယ္၊ က်န္တာက သူေဌးရယ္ မန္ေနဂ်ာေတြရယ္ပဲရွိတာေလ။ က်န္တဲ႔လူေတြအားလံုးက ဆိုဒ္ထဲသြားရတဲ႔ ေယာက္်ားေလးေတြ နဲ႔ supervisor ေတြခ်ည္းပဲရွိတာ။ ရွိတဲ႔ မိန္းကေလး ၃ ေယာက္ထဲမွာမွ ပူးေတတို႔ရဲ့ Admin က မီးဖြားခြင့္ ၄လယူရမွာ။ သူက ႏိုဝင္ဘာ ၁၅ ရက္ေန႔ကစၿပီး ကေလးေမြးတာဆိုေတာ့ ၁၆ ရက္ေန႔ကတည္းက ခြင့္စယူသြားေရာ။ ဒါနဲ႔က်န္တဲ႔ မိန္းကေလး ၂ေယာက္မွာ admin ရဲ ႔ အလုပ္ေတြကို တာဝန္ေပးဖို႔ႀကည့္တဲ႔ အခါက်ေတာ့ သူေဌးနဲ႔ မန္ေနဂ်ာက ပူးေတကို မ်က္စိက်သြားတယ္ထင္တယ္။ (ခိုင္းဖို႔ေျပာပါတယ္။ :) ) ဒါနဲ႔ ပူးေတရဲ ႔ original ရာထူးေလး QS အျပင္၊ admin, HR and account ဆိုတဲ႔ ရာထူးေတြပါ ပိုတိုးလာတယ္။ ရာထူးပဲတိုးတာေနာ္။ လစာေတာ့မတိုးေသးဘူး။ :) မစၥတာပီကလဲ ပူးေတကို ေျပာပါတယ္။ ေအာ္ခုေတာ့ ttmy ပူးေတေပါ့တဲ႔။ ttmy ဆိုတာ ေတာက္တိုမယ္ရကိုေျပာတာပါ။ :(     လူကို နွိမ္တာေလ၊ အခြင့္ရတုန္းေလး။

အဲဒီ ttmy ရာထူးအသစ္စက္စက္ ပိုင္ရွင္ေလးပူးေတရဲ ႔ အေတြ႔အၾကံဳသစ္ကေလးေတြကို မိတ္ေဆြေတြကိုလဲ ေျပာျပခ်င္တာရယ္၊ ဘေလာ့မွာလဲ မွတ္တမ္းေလးအေနနဲ႔ ထားခ်င္တာရယ္ေတြေၾကာင့္ ပူးေတဒီပို႔စ္ေလးကို ခ်ေရးမိပါတယ္။ သူမ်ားေတြက စြိဒီဇင္ဘာတဲ႔။ အဲဒီထဲက ပူးေတလဲ စြိခ်င္ေနတာ။ (စြိဒီဇင္ဘာ ျပန္လုပ္ခ်င္ေနတာလို႔) စြိမယ့္စြိေတာ့ ၃ ထပ္ကြမ္း ရာထူးပိုင္ရွင္ စြိပူးေတ ျဖစ္သြားတယ္။ လုပ္ေနက်လူေတြအတြက္ကေတာ့ ပူးေတလုပ္တာေတြက ေသးေသးေလးေတြပဲ ျဖစ္မယ္လို႔ ပူးေတထင္ပါတယ္။ ကြ်မ္းက်င္ရာ၊ လိမၼာရာ ဆိုတဲ႔ စာလိုပဲေပါ႔။ ပူးေတအတြက္ကေတာ့ ကိုယ္မကြ်မ္းက်င္တဲ႔ အပိုင္းမို႔ အမွတ္တရပို႔စ္ေလးအျဖစ္ ဘေလာ့ေပၚကို တင္လိုက္ရတာပါ။

မစၥတာပီ ဘယ္ေလာက္ပဲ ဘာပဲေျပာေျပာ ပူးေတကေတာ့ ဒီတာဝန္ခဏယူေပးရတယ္ဆိုေပမယ့္ ေက်ေက်နပ္နပ္ႀကီးကို ယူေပးခဲ႔တာပါ။ သူေဌး၊ မန္ေနဂ်ာ၊ admin စတဲ႔ ဒီ လူေတြကလဲ ပူးေတကို ယံုၾကည္လို႔ ဒီလို ဝန္ထမ္းကိစၥ၊ ဘဏ္ကိစၥေတြ၊ CPF ကိစၥစတဲ႔ company ရဲ ႔ confidential ေတြကို ေပးသိရတဲ႔ တာဝန္ကို ေပးတယ္လို႔ထင္ပါတယ္။  Insurance Plan ေတြ၊ leave ေတြ၊ ရံုးက တစ္ေယာက္ခ်င္းဆီရဲ႔ လစာ၊ allowance ၊ OT၊ Bonus ကိစၥေတြပါ ဗဟုသုတအေနနဲ႔ေရာ၊ confidential အေနနဲ႔ပါ သိခြင့္ရ၊ လုပ္ခြင္႔ရလို႔ ကိုယ္တာဝန္ယူလိုက္ရတဲ႔ အပိုင္းေလးကို ေက်နပ္မိပါတယ္။

သူ႔တာဝန္ေတြကို ပူးေတကို မလႊဲခင္ကဆိုရင္ ပူးေတလဲ ကိုယ္လဲ ရန္ကုန္မွာ ဒါမ်ိဳးေတြ လုပ္ခဲ႔ေသးတာပဲ။ ဘာခက္တာမွတ္လို႔ ဆိုၿပီးေတာ့ ေအးေဆးပဲ။ တကယ္တမ္းလဲ ပူးေတတို႔ admin လဲ ခြင့္စေရာ ပူးေတတေယာက္ ရံုးမွာ ဆပ္ျပာသည္ လင္ေပ်ာက္သလိုကို ျဖစ္ေတာ့တာပဲ။ သူ႔ခြင့္က  ၁၆ ရက္ေန႔စတာဆိုေတာ့ လလယ္ပိုင္းဆိုေတာ့ သိပ္ေထြေထြထူးထူး မရွိေသးဘူး။ ပံုမွန္ပဲ ဧည့္သည္လာလိုက္။ customer ေတြဆီက delivery လာရင္ လက္ခံလိုက္၊ ရံုးကကားေတြ ဒီဇယ္ျဖည့္တာ၊ cash card ေတြ top-up လုပ္တာေတြ၊ ရံုးက CNC စက္ေတြ ၊ forklift ေတြ servicing လုပ္တာေတြေလာက္ကိုပဲ လက္မွတ္ထိုး၊ cash ဆို petty cash ထဲကရွင္း၊ ခ်က္ သမားဆို ခ်က္ေရးေပး၊ သူေဌးက လက္မွတ္ထိုး ဒီေလာက္ပဲ၊ က်န္တာက ကိုယ့္အလုပ္ေလး ကိုယ္လုပ္လိုက္၊ ေန႔ခင္းဆို ထမင္းစားဆင္းရင္ ၁၂ နာရီထဲကေန ဆင္းလိုက္တာ၊ တခ်ိဳ ႔ ရက္ေတြဆို ၂ နာရီခြဲေလာက္မွ ျပန္ေရာက္တယ္။ Discount ေတြေနာက္လိုက္တာေလ။ ပူးေတရဲ႔ မန္ေနဂ်ာနဲ႔။ သူလဲ shopping ဆို အရမ္းဝါသနာပါတယ္ေလ။ ဒီလိုနဲ႔ တပတ္ (working days 4/5 ရက္) ေလာက္ပဲႀကာတယ္။ ေအးေအးေဆးျဖစ္ေနရာကေန ရက္ ၂၀ ေလာက္ေရာက္လာေတာ့ ဝန္ထမ္းေတြလစာေပးပို႔ တြက္ရေရာ၊ တြက္ၿပီးသားေတြကို admin အိမ္ကိုသြားပို႔၊ သူက checking လုပ္ၿပီးေတာ့မွ ေဘာ့စ္ဆီတင္၊ ေဘာ့စ္ ကစစ္၊ စစ္ၿပီးေတာ့ လက္မွတ္ထိုး၊ သူလက္မွတ္ထိုး approved လုပ္ထားတာတဲ႔ amount ေတြအတိုင္း သူေပးလိုက္တဲ႔ cheque(ခ်က္)စာအုပ္အလြတ္ထဲက စာရြက္ေတြကို typewriter နဲ႔ ရိုက္၊( ပူးေတလုပ္လို႔ သူေဌးရဲ႔ ခ်က္ ဘယ္ႏွေစာင္မွန္းမသိေအာင္ကို cancel လုပ္လိုက္ရေသးတယ္။ :) ၊ ၿပီးမွ သူေဌးဆီကိုပို႔ သူကျပန္စစ္ၿပီးေတာ့ cheque ေပၚမွာ လက္မွတ္ထိုးေပးလိုက္ရင္ သူ႔ကိစၥကၿပီးေနၿပီေလ။ သူေပးလိုက္တဲ႔ cheque ေတြကို bank မွာတခါ ဝန္ထမ္းေတြအတြက္ deposite သြားလုပ္ေပးရတယ္။ ဒါက ရက္၂၀ ေလာက္ကေနစၿပီး ၂၈ ရက္ေန႔ေလာက္အထိ ဒီလစာကိစၥကို အေျပးအလႊားလုပ္ရတယ္။ အေျပးအလႊားလို႔ သံုးလိုက္တာ အတိသယဝုတၱိအလကၤာသံုးတာမဟုတ္ပါဘူး။ လုပ္ေနက်လူေတြအတြက္ကေတာ့ ဒါေတြက လစဥ္နဲ႔အမွ်လုပ္ေနေတာ့ ပူးေတလိုမ်ိဳး အေျပးအလႊားလုပ္ဖို႔လိုမယ္မထင္ပါဘူး။ တခ်ိဳ ့ company ေတြမွာ ဝန္ထမ္းေတြ ေထာင္ဂဏန္းေလာက္ကို လစဥ္ လစာေပးေနၾကတာပါပဲ။ သူတို႔ေတြအတြက္ကေတာ့ ထမင္းစားေရေသာက္ပဲေပါ႔။ ပူးေတအတြက္ကေတာ့ ဒါက first time ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ပူးေတမွာ အေျပးအလႊားျဖစ္ေနရတာပါ။ း)

ဒါေတြၿပီးေတာ့ နားရမယ္ေပါ႔ ၊ ကိုယ့္အလုပ္ပဲ ကိုယ္ဆက္လုပ္ယံုပဲ၊ ေနာက္လ လကုန္ခါနီးက်မွ ဒါမ်ိဳး ငါအလုပ္ထပ္ရွဳပ္ေတာ့မွာ၊ အလုပ္ပါးသြားတုန္း ဘေလာ့ေရးလို႕ရၿပီလို႔ အေတြးေကာင္းေနတုန္း၊ admin ဆီက ဖုန္းလာပါတယ္။ hi! good afternoon ဘာဘာညာညာနဲ႔ intro ေပါ႔ေလ။ နင္လစာေတြ လုပ္တာအဆင္ေျပလား၊ နင္ငါမရွိတုန္း ကူတဲ႔အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဘာညာနဲ႔ ၿပီးေတာ့မွ နင္ငါ႔ကို ကူဦးေနာ္၊ supplier ေတြအတြက္ ငါတို႔ cheque ေတြ issued လုပ္ၾကရဦးမယ္တဲ႔။ တြတ္ပီကံမေကာင္းပါလားေပါ႔။ ကံမေကာင္းတာက အလုပ္လုပ္ရမွာမို႔မဟုတ္ဘူး။ တကယ္လဲပူးေတက customer ေတြ supplier နဲ႔ ဆက္ဆံရတဲ႔ အလုပ္ကိုေပ်ာ္ပါတယ္။ စကၤာပူမွာ မိတ္ေဆြတိုးတာေပါ႔။(ရန္သူလဲ တိုးမလားမသိဘူး။)  း) လူမ်ိဳးေပါင္စံုနဲ႔ ေတြ႔ရတယ္ေလ။ customer ရဲ႔ ေလသံကတမ်ိဳး၊ supplier ေတြရဲ႔ ေလသံက တမ်ိဳးေလ။ သူတို႔နဲ႔ ေျပာတာေတြ၊ သူတို႔ေျပာတာေတြ နားေထာင္ၿပီးေတာ့ ရန္ေတြ႔ပံုေတြ႔နည္းေတြ ေခ်ာ့ပံုေခ်ာ့နည္းေတြ သိလာရတယ္ေလ။ e လဲ ပိုေကာင္းလာတာေပါ့ေလ။ :)(ဝမ္းမခ်ဳပ္ေတာ့ဘူးလို႔ေျပာတာမဟုတ္ဘူးေနာ္ english ပိုေကာင္းလာမယ္ထင္တယ္။) အနဲေလးေတာ့ ေဟာက္နည္း၊ ေျခာက္နည္း၊ ကိုယ့္ဘက္ပါလာေအာင္ဆြဲေဆာင္နည္းနဲ႔ ပက္သက္တဲ႔ vocabulary ေတြ တိုးတာေပါ႔။ ေခ်ာ့ပံုေခ်ာ့နည္း၊ ေကာပံုေကာနည္းေတြ၊ မ်ိဳးစံုပါပဲေလ။ တြတ္ပီ ကံမေကာင္းတဲ႔ အေၾကာင္းကေတာ့ ဘေလာ့ေရးရေတာ့မယ္ဆိုတဲ႔ စိတ္ကူးေလး ပ်က္သြားရလို႔။ း(

supplier ေတြကို cheque issued လုပ္တဲ႔ ကိစၥကေတာ့ ပူးေတအတြက္ ပိုရွဳပ္ေထြးတယ္ေလ။
အရင္ဦးဆံုးသူတို႔ေတြဆီက invoice ေတြ debit note ေတြကို စုေဆာင္းရပါတယ္။ ၿပီးရင္ေတာ့ တခ်ိဳ ႔ company ေတြက fax နဲ႔ပဲ သူတို႔ရဲ႔ invoice ကိုပို႔ေပးထားတာေတြရွိလို႔ အဲဒီ supplier ေတြဆီကို original invoice ေပးဖို႔ေတာင္းရတယ္ေလ။ သူေဌးက original invoice ရမွ cheque issue လုပ္ခိုင္းတာကိုး။ တခ်ိဳ႔ supplier ကုမၸဏီက လူေတြကလဲ သူတို႔ကို payment ေပးဖို႔တာ ဖုန္းနဲ႔ တတြတ္တြတ္ေခၚေနတာ ငါ႔ကို original invoice အရင္ပို႔ေပးလိုက္ပါဆိုေတာ့ ေအး mail နဲ႔ ပို႔လိုက္မယ္ ဆိုတာက တမ်ိဳး၊ နင္ငါ႔ကို payment လုပ္ထားေပး၊ ငါ invoice ပိို႔ေပးလိုက္မယ္ဆိုတာက တမ်ိဳး။ supplier ေတြဆီက original invoice ရၿပီဆိုမွ ပူးေတတို႔ တကယ္မွာထားတဲ႔ P.O ေတြနဲ႔ ေစ်းႏွဳန္းေတြ၊ total amount ေတြ၊  discount % ေတြ၊ GST ေတြ မွန္ မမွန္ ေသခ်ာတိုက္ၾကည့္ၿပီး သူ႔ဆိုင္ရာ P.O ေတြနဲ႔ Invoice ေတြကို attach လုပ္၊ ၿပီးရင္ payment voucher ေတြလုပ္ၿပီး ေသခ်ာ double check လုပ္ၿပီးၿပီဆိုမွ သူေဌးဆီကို approve လုပ္ေပးဖို႔ တင္ရပါတယ္။ သူေဌးက approve လုပ္လိုက္ၿပီဆိုမွ ပူးေတက cheque ေတြကို လက္နွိပ္စက္နဲ႔ ရိုက္ရပါတယ္။ သူေဌးက ပူးေတတို႔ တင္သမွ် payment ေတြ အားလံုးကိုလဲ approve မလုပ္ပါဘူး။ တခါတေလ supplier ကလဲ ကိုယ့္ကို လာၿပီး remind လုပ္ေနၿပီ။ date ကလဲ due ေနေပမယ့္ အဲဒီ company နဲ႔ ေနာက္ project ရွိေသးရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေပးရမယ့္ total amount က အရမ္းမ်ားေနရင္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ေပးရမယ့္ ပိုက္ဆံအားလံုးကို အကုန္မေပးေသးပဲနဲ႔ 50% သို႔မဟုတ္ 30% ခ်န္ထားၿပီးမွ ေပးတတ္ပါတယ္။ ဒါကေတာ့ လုပ္ငန္းရွင္အမ်ားစုရဲ႔ အက်င့္ပဲထင္ပါတယ္။ (ပူးေတေတြ႔ဖူးတာကို ေျပာတာပါ၊ အားလံုးကို အၿပတ္ေခ်တဲ႔ လုပ္ငန္းရွင္ေတြလဲ ရွိရင္ရွိမွာပါ)။ တခါတေလ ပူးေတက 100% payment လုပ္ထားရင္လဲ သူက စသလိုေနာက္သလိုနဲ႔ ေမးတတ္ပါတယ္။ Are you so rich? တဲ႔ ။ ပူးေတလဲ ၿပံဳးပဲၿပံဳးျပလိုက္ပါတယ္။ တခါတေလေတာ့လဲ ျပန္ေျပာမိပါတယ္။ supplier ဘက္က ေဘာ့စ္ကိုယ္တိုင္ ငါ႔ကို chase လုပ္ေနၿပီလို႔ေပါ႔။ amount နဲတာေတြေတာ့ ပူးေတတို႔ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရွိပါတယ္။ ဒါေပမယ့္လဲ ကိုယ္က သူမ်ားတာဝန္ကို လပိုင္းေလးပဲ ဝင္ကူညီေပးတာဆိုေတာ့ အမွားမျဖစ္ခ်င္ေတာ့ ဆံုးျဖတ္ပိုင္ခြင့္ရွိေနရင္ေတာင္မွ လံုးဝကို မဆံုးျဖတ္ပါဘူး။ သူေဌးရဲ႔ approval ကိုယူၿပီးမွပဲ ဆက္လုပ္ေလ့ရွိပါတယ္။ cheque ေတြ အားလံုးၿပီးရင္တခါ သူေဌးကို cheque မွာ လက္မွတ္ထိုးခိုင္းရပါတယ္။ ခ်က္ေတြကို စာရိုက္ရတာေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးကို လက္ဝင္ပါတယ္။ နဲနဲေလး စာလံုးကြာသြားတာနဲ႔ေတာင္မွ ဘဏ္က reject လုပ္ပါတယ္။ ေနာက္တခုက ကိုယ့္ရံုးက လူေတြကို လစာေပးတာထက္ပိုၿပီးေတာ့ ဂရုစိုက္ရပါတယ္။ အျပင္လူဆိုေတာ႔ မွားသြားခဲ႔ရင္ေတာင္မွ ျပန္ေျပာဖို႔ဆိုဖို႔က မလြယ္ဘူးေလ။

ခုခ်ိန္မွာေတာ့ ဝန္ထမ္းေရးရာကိစၥေတြ၊ ဝန္ထမ္းေတြနဲ႔ Petty Cash ကိစၥေတြ၊ Store ကိစၥေတြ ၊ အဲကြန္းဆားဗစ္စင္း ကိစၥေတြကေတာ့ ပူးတအတြက္ အေသးမႊားေလးေတြျဖစ္ကုန္ၿပီေပါ့ေနာ္။ :)

ဘာလိုလိုနဲ႔ admin ခြင့္သြားတာေတာင္မွ တလေက်ာ္လို႔ ၂ လေတာင္ျပည့္ေတာ့မယ္။ ခုမွပဲ ပူးေတလဲ ရံုးမွာ သူ႔အလုပ္ေတြနဲ႔ အထိုင္က်ေတာ့တယ္။ ခုေတာ့ ပူးေတ တေယာက္ admin, account, HR ဆိုတဲ႔ တာဝန္ေလးေတြႀကားထဲမွာ အဆင္ေျပေနတယ္လို႔ ဆိုရမွာေပါ႔ေနာ္။ သူမ်ားေတြ sweet December မွာ ကိုယ္ မ sweet နိုင္ခဲ႔ေပမယ့္ ခုေတာ့ ပူးေတအတြက္ Sweet January ျဖစ္ေနပီေလ။ ေနာက္လဆို ပို Sweet မွာ။ ရန္ကုန္ျပန္မွာမို႔ေလ။ :)

(ဒီလိုမ်ိဳးေတြလဲ ခဏ ခဏေပါ႔)

ပူးေတ အေတြ႔အႀကံဳေလးေတြကို စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ဖတ္ေပးၾကတဲ႔ မိတ္ေဆြအားလံုးလဲ ေက်းဇူးပါလို႔။

(ပံုေလးကို အင္တာနက္က ယူတာပါ)


2 comments:

သုခုမေလဒီ said...

ရန္ကုန္ျပန္လာရင္ေတာ့ စိြႏိုင္ပါေစ ပူးေတေရ။း))
အဆင္ေျပေပ်ာ္ရႊင္ပါေစ။

ေႏြးေနျခည္ said...

မလြယ္ပါလားေနာ္...
ေနျခည္လည္း အဲဒါေတြနားမလည္ေတာ့ ဖတ္ရုံနဲ႕တင္ အေတာ္ရႈပ္သြားတယ္။ (ေရးတာရႈပ္တာမဟုတ္ဘူးေနာ္.. အလုပ္အေၾကာင္းေတြက ရႈပ္ေနတာပဲလို႕ :D )